• Logo-ontwerpster Krista Wamsteker (l) en Toos Verdouw snijden de taart aan.

    Matthijs Bremer

Smaak van Echt onthult nieuw logo

BAARN De Smaak van Echt heeft zijn nieuwe logo gepresenteerd.

Volgens de eigenaresse Toos Verdouw is de logowijziging te danken aan een breuk met haar voormalige franchise vorig jaar. Toen het contract afliep koos de winkel ervoor als zelfstandige onderneming door te gaan. Volgens de eigenaresse is voor deze verandering gekozen, omdat de eisen van het moederbedrijf niet bij de waarden van de winkel bleken te passen.

De winkel begon als onafhankelijke onderneming. De eigenaresse besloot in 2013 echter verder te gaan als Natuurwinkel. Volgens Toos voelde 'de samenwerking in het begin als een warme mantel, maar veranderde dit gevoel gaandeweg'. Zo bepaalde het moederbedrijf het assortiment. ,,We mochten alleen producten afnemen bij partijen die door de franchise waren goedgekeurd. Dit was vaak bij grote bedrijven. Wij kopen liever in bij kleinere boeren en willen waar mogelijk producten uit Nederland verkopen. Hierdoor pasten producten soms niet bij het karakter van de winkel." Ook was de winkelier gedwongen om aan 3 halen 2 betalen acties mee te doen. Dit is volgens Toos strijdig met de identiteit van de zaak. ,,Het moedigt namelijk massaconsumptie en voedselverspilling aan."

Toos Verdouw is erg tevreden met de haar nieuwe zelfstandigheid. Volgens haar 'zijn de lijntjes met de leveranciers nu korter'. Hierdoor weet ze beter wat voor een soort producten ze in huis haalt. Zo kan ze haar klanten beter informeren en weet ze zeker dat ze verantwoorde producten verkoopt.