• Piroschka van de Wouw

Kaalslag in winkelstraat: elf procent minder fysieke winkels

BAARN Het aantal fysieke winkels is in het afgelopen decennium landelijk gezien met ruim 11 procent gedaald. De regionale verschillen zijn echter fors. Momenteel telt Nederland zo'n 86 duizend winkelpanden. In 2010 waren dit er nog ruim 97 duizend, zo meldt het CBS woensdag.

Het zijn vooral non-food winkels die zijn verdwenen, van de 78 duizend vestigingen in 2010 waren er begin 2019 nog 67 duizend over (-15 procent). Het aantal supermarkten nam in deze periode toe, het aantal voedingsspeciaalzaken (zoals bakkers, slagers en de groenteboer) is min of meer gelijk aan 2010.

KLEDINGWINKELS BLIJVEN Vooral het aantal winkels met een assortiment dat door consumenten steeds vaker online wordt gekocht nam af: platen en cd's, boeken en kranten, speelgoed, fotografiebenodigdheden, schoenen en sportartikelen. Ook consumentenelektronica, zoals huishoudelijke apparaten of computers, is in steeds minder fysieke winkels te koop. De terugloop onder kledingwinkels is minder hard gegaan, de afname ligt rond het gemiddelde. Wel is het aantal winkels in baby- en kinderkleding gehalveerd.

(Artikel gaat verder onder de afbeelding).

 

Niet van alle soorten fysieke winkels daalde het aantal vestigingen. Zo nam het aantal tuincentra toe (terwijl het aantal bloemenzaken afnam) in het afgelopen decennium. Het aantal winkels in woninginrichting nam toe, net als het aantal warenhuizen (winkels met een breed algemeen assortiment). Ook winkels gespecialiseerd in communicatie(apparatuur) zoals mobiel bellen schoten als paddenstoelen uit de grond.

GROEI WEBSHOPS De afname van het aantal fysieke winkels valt samen met de stijgende populariteit van online winkelen. Bedrijven hebben steeds vaker een webshop en behalen steeds meer omzet uit de online verkoop. Volgens het statistiekbureau kocht 79 procent van de Nederlanders van twaalf jaar of ouder iets via internet, in 2012 was dat 64 procent. Het aantal webwinkels vervijfvoudigde sinds 2010 tot bijna 41 duizend.