• De Pauluskerk op de Brink in Baarn

    Johan Bosgra

Dina Verheyden verzorgt beiaardconcert

BAARN Vier uit de serie van zes zomeravondconcerten op de beiaard hebben we er al weer op zitten- en alle vier waren totaal verschillend.

Ondanks de hitte in deze uitzonderlijke zomer is voor iedereen hoorbaar èn zichtbaar, dat de beiaardiers met onverminderde concentratie en plezier voor belangstellenden musiceren, terwijl het boven in de beiaardcabine verre van koel is.

Vrijdag 10 augustus van 20.00-21.00 uur speelt Dina Verheyden. Leuk om te vermelden is, dat zij de echtgenote is van Richard de Waardt, de beiaardier, die vorige week speelde.

Verheyden raakte als dertienjarige gefascineerd door de beiaard. Behalve beiaardier is zij ook zangeres, en in beide disciplines is zij breed georiënteerd: klassieke muziek, waaronder middeleeuwse muziek en polyfonie, maar ook volksmuziek, folk en tango worden door haar beoefend. Ze maakt, net als haar man Richard de Waardt, deel uit van de groep 'Kampa Kampa!' (zang/klarinet, accordeon, gitaar, contrabas).

Sinds enkele jaren is Dina Verheydenverbonden aan de Koninklijke Beiaardschool te Mechelen als docente beiaard en verschillende andere vakken.

Het beeldscherm en de stoelen staan weer klaar. "Of u op onze stoeltjes komt zitten, of dat u even komt kijken en luisteren, en dan weer uw weg vervolgt- of u rondom de Brink een muurtje of een bankje verkiest: wij vinden het allemaal leuk", aldus de organisatie.

De beiaard is bovenal een sfeerinstrument. De organisatie van de beiaardconcerten wenst alle Baarnaars wederom een mooie, sfeervolle zomeravond toe, vol van muziek.

1. Prelude (uit Prelude, Fuga en Allegro in Es, BWV 998) J.S. Bach (1685-1750) Meine Seele erhebt den Herrn

Sarabande

Air

2 uit Die Zauberflöte: W.A. Mozart (1756-1791)

Chor der Sklaven 'Das klinget so herrlich'

Ach, ich fühl's (Pamina)?

Dies Bildnis is bezaubernd schön (Tamino)

Der Hölle Rache... (Königing der Nacht)

3 Zuiderse Muziek

Por una Cabeza

Tango (Albeniz)

Gran Hotel Vittoria?

El cantor de Buenos Aires

Bewerkingen: F. Deleu (1a), B. Winsemius (1b, 1c, 1d, 2), R. de Waardt (3a), M. Siebers (3b), D. Verheyden (3c) en C. Van Ulft (3d)